Kiuruvedeltä kotoisin oleva 24-vuotias Jari Huttunen ajaa tällä hetkellä rallin MM-sarjassa WRC2 -luokassa Hyundain tehdastallissa. Nopeasti kohti rallimaailman ehdotonta huippua edennyt Huttunen aloitti autourheilu-uransa nuorena kartingissa. Huttunen kilpaili kartingissa kymmenen vuoden ajan menestyksekkäästi. Palkintokaapissa on Suomen mestaruudet Rotax DD2 -luokasta vuosilta 2011 ja 2012. KF3 -luokassa hän ajoi SM-hopealle vuonna 2008 ja KF2-luokassa SM-pronssille 2010.
Kartingin jälkeen hän siirtyi rallisprintin pariin.
– Ratapuolella tie tyssäsi taloudellisiin syihin eli rahan puutteeseen. Formulaluokkiin meneminen olisi vaatinut sellaisia rahasummia, ettei niitä ollut mahdollista saada kasaan. Siirryin rallisprintiin jo osittain 2012, kun ajoi viimeisiä kartingkisoja. Ostimme rallisprintautoksi Suzuki Swiftin, se maksoi 1 200 euroa, muistelee Jari Huttunen.
– Siirryin rallisprintin kautta ralliin vuonna 2013. Kartingin jälkeen rallisprint oli minulle tärkeä välivaihe, kertoo Huttunen.
Rallisprintit olivat Huttuselle tärkeitä kilpailuita, koska hän ei vielä ikänsä vuoksi päässyt ajamaan rallia.
– Silloin piti olla 18-vuotias, jotta pääsi ajamaan rallia. Kun kartingura oli ohi ja ralleihin ei vielä päässyt, rallisprint oli hyvä ratkaisu tilanteeseen. Pääsin ajamaan alaikäisenä sprinteissä ralliautolla kovia kilpailuita. Sprintit oli ainoa keino kerätä kokemusta.
Ajamisen polte
Jari Huttunen ajoi rallisprinttiä vuosina 2012 ja 2013 sekä nuorten luokassa että junioreissa.
– Ajoin pääosin talvikisoja. Vuonna 2012 ajoin vielä kartingia, siksi en muistaakseni kesällä ajanut kovinkaan montaa sprinttiä. Talven 2013 ajoin ahkerasti sprinttejä, mutta sitten kesällä rupesin siirtymään rallin pariin.
– Sprinttejä tuli kuitenkin ajettua paljon, koska ajamisen polte oli kova. Jos lauantaina oli sprintti, sinne mentiin, mutta myös sunnuntaina ajettiin, vaikka kilpailupaikkakuntien välillä olisi ollut pidempikin matka.
Huttunen muistelee rallisprintaikojaan lämmöllä.
– Sprinteistä sain paljon hyödyllistä kokemusta. Suzuki Swift ei ollut kovinkaan kilpailukykyinen auto, mutta sillä oppi ajamaan. Etuvetoinen ja tehoton auto on armoton, ajolinjojen piti olla kunnossa jotta vauhti pysyi yllä koko ajan.
– Tärkeää oli myös ajamisen edullisuus. Koska kalusto oli edullinen ja kilpailukustannukset olivat pienet, pystyin osallistumaan moniin kilpailuihin. Rallisprinteissä oppii kilpailemaan, koska kilpailuissa ei voi yhtään miettiä. Heti pitää ajaa niin kovaa kuin vain osaa.
Läpimurto maailmalle
Rallisprinteistä ralliin siirryttyään Jari Huttusen ura on edennyt isoilla harppauksilla eteenpäin. Hän saavutti rallin SM-kultaa SM3-luokassa vuonna 2015, samana vuonna hänet valittiin Jyväskylän MM-rallin Tulevaisuuden tähdeksi.
Vuonna 2016 Huttunen saavutti Saksassa ADAC Opel Rallye Cup -asfalttisarjan mestaruuden voittamalla kuusi kilpailua seitsemästä.
Viime vuonna hän voitti WRC2-luokan Jyväskylän MM-rallissa ja saavutti EM-hopeamitalin Junior U27-luokassa.
Rallin kaksinkertaisen maailmanmestari Marcus Grönholmin manageroima Huttunen on tänä vuonna kilpaillut rallin MM- ja EM -sarjoissa Hyundain tehdastallin R5 -luokan kalustolla.
AKK Driver Academyn valmennettaviin Huttunen on kuulunut vuodesta 2014 lähtien.
Suomen nopeimman sarjan, rallisprintin SM-sarjan, kauden 2018 viimeinen osakilpailu ajetaan Laihialla lauantaina 13.10. kello 11 alkaen.
Kuva: Jari Huttunen ajoi ahkerasti rallisprinttejä ennen ralliin siirtymistä. Kuluvalla kaudella hän on kilpaillut Hyundain R5-tehdasautolla rallin MM- ja EM-sarjoissa. Kuva: Hyundai Motorsport.