Tomi Tukiainen nelivetoisten Suomen mestariksi

Keuruulainen Tomi Tukiainen on rallisprintin nelivetoluokan uusi Suomen mestari. R5-luokan Skoda Fabia -ralliautolla kilpaileva Tukiainen varmisti uransa ensimmäisen rallisprintin Suomen mestaruuden lauantaina Leppävirralla käydyssä kauden viidennessä SM-osakilpailussa.

Tukiainen sijoittui ralliautoluokassa toiseksi varkautelaisen Janne Erosen jälkeen. Yleiskilpailussa Tukiainen oli viides. Tukiaisen piste-etumatka on niin suuri, etteivät muut voi häntä enää tavoittaa kauden viimeisessä osakilpailussa Laihialla.

Leppävirran kilpailu oli rallisprintin SM-sarjan viides osakilpailu ja ensimmäinen sorakilpailun kahden lumi- ja kahden asvalttikilpailun jälkeen.

Tomi Tukiainen on luonnollisesti iloinen Suomen mestaruudesta.

– Hienoa, että mestaruus ratkesi jo nyt. Olin eräällä tavalla pakkoraossa mestaruuden suhteen, koska en pääse kauden viimeiseen kilpailuun Laihialle. Olen kauden viimeisen SM-osakilpailun aikana ajamassa Virossa Saarenmaan rallia. Laihian kilpailun ja Saarenmaan kilpailun päällekkäisyys on ollut tiedossa jo pitkään ja päätin jo aikoja sitten, että lähden ajamaan Saarenmaalle. Laskin, että minun pitää sijoittua ralliautoluokassa kolmen parhaimman joukkoon jotta mestaruus ratkeaisi jo nyt. Toinen tila ralliautoluokassa onneksi riitti mestaruuteen ja nyt voin hyvillä mielin lähteä Viroon.

Tukiaisen ei alunperin pitänyt ajaa koko rallisprintkautta, mutta toisin kävi.

– Kauden ensimmäiseen kilpailuun Ruuhimäkeen lähdin kokeilemaan autoa, kun tie on hieno ja kilpailu ajettiin kodin lähellä. Ruuhimäessä tuli menestystä ja niin päätin ajaa talvikauden toisen kilpailun Rovaniemellä. Sen kilpailuin onnistuin voittamaan ja sitten ryhdyttiinkin miettimään koko kauden ajamista.

Tukiainen sai apua Lievestuoreella toimivalta Printsportilta Skoda Fabian saamiseksi asvalttikuntoon.

– Printsportin yrittäjä Eero Räikkönen tuli hienosti projektiin mukaan ja auttoi suuresti, jotta saimme Skodan sopivaksi asvalttille. Asvaltillakin vauhti oli hyvää ja niin oli selvää, että ajan myös Leppävirran kilpailun. Onhan se hienoa, että pystyin urallani vielä voittamaan Suomen mestaruuden.

45-vuotiaalla Tukiaisella on menestyksekäs ura kotimaisessa autourheilussa. Tukiainen rallin pienen N-ryhmän Suomen mestaruuden vuonna 1999 ja pienen A-ryhmän Suomen mestaruuden vuonna 2001. Vuonna 2002 hän saavutti rallin SM-hopeaa pienessä A-ryhmässä. Viime vuosina Tukiainen on keskittynyt ralleihin, rallisprintteihin hän palasi tälle kaudelle peräti 17 vuoden tauon jälkeen.

Yleiskilpailun ja samalla nelivetoisten nopein Leppävirran Mustinmäellä oli hallitseva Suomen mestari, tuusulalainen Tomi Hallia. Rallisprintin seitsenkertainen Suomen mestari kiersi vajaan kolmen kilometrin pituisen radan aikaan 1.37,68. Hallia voitti myös nelivetoisten, tehokkaiden turboahdettujen rallisprintin erikoisautojen luokan 7. Hallia oli nopein molemmilla ajokierroksilla, voittoaika syntyi toisella ajokierroksella. Hallia pystyi parantamaan aikaansa noin puoli sekuntia.

Yleiskilpailussa toiseksi ajoi suomussalmelainen Kai Hyttinen. Nelivetoisella Mitsubishi Lancerilla kilpaileva Hyttinen jäi Halliasta 1,21 sekuntia.

Yleiskilpailussa kolmanneksi ajoi yli-kiiminkiläinen Panu Mertala. Jääradan nelivetoluokan Suomen mestaruuden tänä vuonna voittanut Mertala ajoi Leppävirralla Subaru Imprezalla ajan 1.40,51, hän jäi Halliasta 2,83 sekuntia.

Neljänneksi ja samalla ralliautoluokan voittoon ajoi varkautelainen Janne Eronen R5-luokan Skoda Fabialla.

Rallisprintissä kilpaillaan sekä nelivetoisten että kaksivetoisten Suomen mestaruuksista. SM-pisteistä kilpaillaan luokittain. Kaksivetoisten Suomen mestaruus ratkeaa kauden viimeisessä osakilpailussa Laihialla. Leppävirralla kaksivetoisten nopein oli seinäjokelainen Jari-Matti Tiilikka. Hän ajoi etuvetoisella Honda Civic Type R:llä ajan 1.46,03. Tiilikka voitti myös luokan 5.

Kaksivetoisten yleiskilpailun toinen oli kaksivetoluokan hallitseva Suomen mestari Laihian Mika Lemmetti. Hän myös voitti luokan 6. Lemmetti ajoi Ford Escort Cosworthilla ajan 1.46,75. Lemmetin suorituksen arvoa nostaa se, että hän kilpaili Leppävirralla laina-autolla. Lemmetti myös nopeaksi opettamansa Toyota Starletin rallisprintin SM-sarjan kesätauon aikana. Leppävirralla Lemmetin piti kilpailla takavetoisella BMW M3:lla, mutta auto rikkoutui viimeistelytestissä. Avuksi tuli pitkän linjan rallisprint-kilpailija, nokialainen Tarmo Ollila. Hän lainasi autoaan Lemmetin käyttöön.

Kaksivetoisten yleiskilpailun kolmanneksi ja luokan 4 voittajaksi ajoi mynämäkeläinen Mika Heikkilä Toyota Starletilla. Hänen aikansa oli 1.46,87.

Junioreiden nopein oli Joensuun Urheiluautoilijoiden Hannu Varis. Salon UA:n Erkka Korpiaho oli toinen ja Lopen UA:n Toni Koivula kolmas.

Nuorten luokan Leppävirralla voitti Laihian Urheiluautoilijoiden Walle Pajuoja. Toiseksi ajoi Oskari Heikkinen ja kolmanneksi Kristian Kylmänen.

Naisten luokan nopein oli Hämeenkyrön Urheiluautoilijoiden Marjo-Riitta Mansikkamäki. Parkanon Urheiluautoilijoiden Maria-Teresa Vuotari oli toinen ja Mäntyharjun Moottorikerhon Ina Kämppi kolmas.

Laihian Urheiluautoilijoiden Jere Pensas voitti V1600-luokan. Kuopion Urheiluautoilijoiden Jyri Räsänen oli toinen ja Keski-Karjalan Urheiluautoilijoiden Jani Lahtinen kolmas.

Leppävirta Racing Teamin Timo Malava voitti seniorit. Toiseksi ajoi Ylä-Kemijoen Urheiluautoilijoiden Teuvo Niskala ja kolmanneksi Nokian Urheiluautoilijoiden Tarmo Ollila.

Rallisprintin kauden viimeinen osakilpailu ajetaan Laihialla 13.10.

Nelivetoisten pistetilanne viiden osakilpailun jälkeen:

Kaksivetoisten pistetilanne viiden osakilpailun jälkeen:

Täydelliset tulokset: www.oopsware.org

Rallisprintin SM-sarjan kauden kuudes ja viimeinen osakilpailu ajetaan 13.10. Laihialla.

Kuva:

Keuruulainen Tomi Tukiainen varmisti rallisprintin nelivetoluokan Suomen mestaruuden kauden viimeistä edellisessä osakilpailussa Leppävirralla. Tukiainen kilpailee R5-luokan Skoda Fabia ralliautolla. Kuva: Pertti Kangasniemi/AKK.

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close