Esapekka Lapin huima vuosi rallisprintissä

Suomalaisissa autourheilupiireissä alettiin vuonna 2008 kiinnittämään huomiota nuoreen, 16-vuotiaaseen Esapekka Lappiin. Kartingin lopettanut Lappi ajoi rallisprintin nuorten luokassa Honda Civicillä 21 kilpailua, ja voitti jokaisen kilpailun.

Rallin MM-sarjassa Toyotan tehdastallissa kilpaileva pieksämäkeläinen Esapekka Lappi aloitti kilpaa ajamisen lapsena.

– Ajoin kartingia kymmenkunta vuotta, aloitin ajamisen viisivuotiaana, hän kertoo.

Kartingissa tuli menestystä, vuonna 2007 hän voitti ICA-luokan Suomen mestaruuden.

– Siinä vaiheessa tavoitteena oli päästä ajamaan ensin kartingia ulkomaille ja sen jälkeen pienempien formula-luokkien kautta Formula ykkösiin. Ongelmaksi tuli rahoituksen puute, emme saaneet rahoitusta ulkomaille lähtemiseen. Kartingin ajaminen loppui siihen.

Tallissa oli ralliauto

Esapekka Lapin ura autourheilussa ei kuitenkaan loppunut tähän, ratkaisu löytyi kodin autotallista.

– Innostuin ja kiinnostuin jo pienempänä myös rallista, sillä isäni ajoi rallia, samoin veljeni. Olin jo kartingurani aikana ajanut ralliautolla jääradalla.

16-vuotiaana ei päässyt ajamaan rallia tuohon aikaan, mutta rallisprintin nuorten luokkaan puolestaan pääsi kilpailemaan.

– Rallisprintistä tuli hyvä ratkaisu ajouran jatkamiseen. Oli hienoa, että jo 16-vuotiaana pääsin ajamaan sprinttejä. Kilpailuita oli paljon tarjolla ja toisaalta sprintissä ajaminen oli myös edullista.

Esapekka Lappi ajoi rallisprintin asvalttisarjaa, Future Cupia, sekä kansallisia kilpailuita. Future Cupissa hän voitti 2008 nuorten luokan mestaruuden.

– Muistaakseni ajoin tuolloin vain yhden SM-osakilpailun Huittisissa.

Mutta juuri vuosi 2008 muistetaan Esapekka Lapin huimana näytön vuotena, 21 kilpailua ja 21 voittoa. Tämän paremmin siirtyminen kartingista isojen autojen puolelle ei olisi voinut alkaa.

Pohjaa ralliin

Esapekka Lappi sanoo saaneensa rallisprintistä hyvän pohjan ralliuralleen.

– Sprinttien ajamisella oli suuri merkitys, koska ralleja en vielä ikäni puolesta päässyt ajamaan. Sprinteistä sain hyvää kokemusta ralliautoista, opin auton käsittelyä sekä jousituksen ja alustan säätämistä.

– Sain sprinteistä myös paljon oppia kilpailemiseen. Rallisprintin hyvä puoli on, että rataan voi tutustua pyörällä ennakkoon niin monta kertaa kuin haluaa. Siinä oppii hakemaan ajolinjoja. Ja sitten itse kilpailussa pitää heti painaa kaasu pohjaa ja ajaa niin kovaa kuin osaa. Rallisprint opettaa olemaan hereillä, lajissa ei voi yhtään hakea tuntumaa ja jäädä ihmettelemään.

Rallisprintistä Esapekka Lappi siirtyi monta arvokasta oppia saaneena ralliin vuonna 2009. Nyt hän on yksi rallin MM-sarjan nopeimmista kuljettajista.

– Hyvät muistot minulle jäi rallisprintistä. Sprinttien ajaminen oli tärkeä juttu urallani.

Rallisprintin SM-sarja jatkuu lauantaina 15. syyskuuta Leppävirralla ajettavalla Deekax SM-sprintillä.

Kuva: Esapekka Lappi

– Sain rallisprinteistä paljon oppia kilpailemiseen. Rallisprintin hyvä puoli on, että rataan voi tutustua pyörällä ennakkoon niin monta kertaa kuin haluaa. Siinä oppii hakemaan ajolinjoja, sanoo Esapekka Lappi.

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close