Juuso Nordgren ajoi innokkaasti rallisprinttejä

– Olimme todella innokkaita. Sprinttiä ajettiin niin paljon kuin aikataulut ja budjetti mahdollistivat, muistelee muutaman vuoden takaisia aikoja Juuso Nordgren.

21-vuotias karkkilalainen kilpailee kansainvälisissä ralleissa Skodan tehdastallin riveissä. Uran alkuvaiheessa rallisprintillä oli iso merkitys kilpailukokemuksen keräämisessä.

Toisen polven kilpa-autoilija

Juuso Nordgren on toisen polven kilpa-autoilija. Hänen isänsä Jukka ajoi niin rallia kuin rallisprinttiäkin. Oman autourheilu-uransa Juuso aloitti luontevasti kartingissa.

– Vaikka ajoin kartingia ja pidin siitä, minulla ei oikeastaan koskaan ole ollut intressiä tavoitella uraa rata-autoilussa. Jo 12-13 -vuotiaana minua alkoi kiinnostamaan rallisprint ja ralli. Kartingia ajoin viimeiset vuodet vain odottaen, että pääsen ikäni puolesta ajamaan rallisprinttejä.

– Ensimmäisen rallisprintin ajoin talvella 2012. Kyseessä oli naapurikunnassa Lopella järjestetty SM-osakilpailu. Hankimme autoksi Ford Fiestan, johon oli vaihdettu 1 400-kuutioinen Nissan Almeran moottori. Moottorissa oli kilpailun aikana ongelmia ja lopulta autosta katosivat vaihteet. Ensimmäinen sprintti oli täynnä vaikeuksia

Uransa toisen rallisprintin Juuso Nordgren ajoi vuoden 2012 syksyllä Vantaan Vauhtipuistossa.

– Kesän aikana vaihdoimme autoa, hankimme Miki Lindholmin nopeaksi kouluttaman Suzuki Swiftin. Se olikin oikea valinta, auto oli nuorten luokkaan juuri sopiva.

Menestyksekäs vuosi

Vuosi 2013 olikin Juuso Nordgrenille menestyksekäs rallisprintissä. Hän ajoi SM-sarjan sekä asvaltilla ajetun Future Cupin oranssin värisellä Suzuki Swiftillä.

– Ajoin kauden aikana 24 rallisprinttiä, joista 20 kilpailussa voitin nuorten luokan. Kertaakaan en ajanut ulos tai kaatanut autoa, neljä kertaa auton tekniikkaan tulleet viat estivät voittamisen. Teknisen vian vuoksi jäin SM-sarjan nuorten luokassa hopealle. Future Cupissa pystyin voittamaan nuoret.

Menestyksekäs kausi sai Juuso Nordgrenin tekemään tärkeän päätöksen, päätöksen pyrkiä rallissa huipulle.

– Juuri vuoden 2013 rallisprintin menestyksen innoittamana hain AKK:n Driver Academyyn. Ajoin vuonna 2014 vielä muutaman rallisprintin, mutta pääsin tuolloin jo ajamaan ralleja. Silloin painopiste siirtyi rallin puolelle.

– Kaikkiaan olen ajanut urallani kolmisenkymmentä rallisprinttiä. Niistä on jäänyt hyvät muistot. Juuri urani alkuvaiheessa sain arvokasta kokemusta rallisprinteistä.

Rata tutuksi

Juuso Nordgren suosittelee rallisprintin ajamista nuorille, ralliuraa tavoitteleville.

– Rallisprintissä on se hyvä puoli, että jalkaisin ja pyörällä rataan saa tutustua niin monta kertaa kuin haluaa. Rata tulee tutuksi jo ennakolta, jos tutustumiseen malttaa panostaa aikaa ja vaivaa. Kilpailussa on sitten helpompi ajaa heti täysillä, kun tietää mitä seuraavan mutkan takana odottaa.

Rallisprint opettaa kilpa-autoilijaa ajamaan heti täysillä. Sprintissä ei voi jäädä hakemaan oikeaa fiilistä, kaasu on laitettava heti pohjaan ja ensimmäisen jarrutuksen on osuttava kohdalleen.

Juuso Nordgren muistuttaa vanhasta viisaudesta.

– Kilpa-autoilijaksi tullaan vain kilpailemalla. Kilpailukokemusta ei voi korvata millään. Rallisprint tarjoaa rallia huomattavasti edullisemman vaihtoehdon kilpailukokemuksen kartuttamiseen. Minä opin rallisprinteissä, miten kilpailutapahtumaan pitää valmistausua.

– Minulle on jäänyt todella hyvät muistot rallisprinteistä. Sain kokemusta ja rallisprinttien ajaminen sytytti minulle lopullisen kipinän sekä innostuksen pyrkiä rallissa huipputasolle.

Suomen nopein sarja, rallisprintin SM-sarja, jatkuu syyskuun 15. päivänä Leppävirralla ajettavalla kilpailulla.

Kuva:

Juuso Nordgren kilpaili vuonna 2013 Suzuki Swiftillä rallisprinteissä menestyksekkäästi. Hän ajoi vuoden aikana 24 kilpailua, nuorten luokan hän voitti 20 kertaa.

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close