Suomen nopein SM-sarja alkaa Kuopiossa


Suomen nopein SM-sarja, rallisprintin SM-sarja, käynnistyy lauantaina 4.2. Kuopion Sotkanniemessä järjestettävällä kilpailulla. Rallisprintin SM-sarjassa ajetaan kaudella 2017 kuusi osakilpailua (4.2. Kuopio, 26.2. Siikajoki, 6.5. Raahe, 28.5. Kauhajoki, 16.9. Leppävirta, 14.10. Huittinen). Rallisprintin Suomen mestaruuksista kilpaillaan kolmella alustalla, talvikilpailuiden jälkeen toukokuussa ajetaan kaksi asfalttiosakilpailua ja sarjan kaksi viimeistä kilpailua ajetaan soralla.

Kauden ensimmäinen kilpailu, Maamurrit SM-Rallisprint, tuo SM -sarjatason autourheilun monen vuoden tauon jälkeen Kuopioon. Luvassa on mielenkiintoinen kilpailu noin viisi kilometriä pitkällä radalla. Rataan voi tutustua Mika Lemmetin kyydissä oheisen linkin takaa: https://www.youtube.com/watch?v=b78g-7ybTDY

Kauden ensimmäisen SM-osakilpailun järjestävät yhteistyössä Kuopion Urheiluautoilijat ja Leppävirta Racing Team. Kilpailupaikka sijaitsee Kuopion keskustan eteläpuolella, paikalle on opastus vanhalta vitostieltä. Kilpailualueelle on järjestetty bussikuljetus pysäköintialueelta. Kilpailua voi seurata tarvittaessa myös omasta autosta, järjestäjät ovat varanneet paikat autokatsomolle.

Kauden avauskilpailuun ilmoittautumisaika on vielä menossa. Ilmoittautumisia otetaan vastaan sunnuntaina aina puolilleöille saakka. Eli ensi maanantaina tiedetään, ketkä kaikki ovat lähdössä kilpailemaan rallisprintin Suomen mestaruuksista.

Rallisprintin Suomen mestaruudet ratkotaan kolmessa eri sarjassa: nelivetoiset, kaksivetoiset ja juniorit. Vuonna 2016 nelivetoisten mestaruuden voitti Laihian Urheiluautoilijoiden Joni Nikko, kaksivetoisten Parkanon Urheiluautoilijoiden Mikael Vuotari ja junioreiden Roland Malm.

Autourheilun peruslaji

Rallisprint kuuluu myös autourheilun peruslajeihin. Rata on yleensä samantyyppinen kuin rallin erikoiskoe, mutta sen pituus on lyhyempi. Sprintissä ajetaan yleensä kahden-neljän kilometrin rata kahteen kertaan. Kilpailijan nopein aika huomioidaan. Rallista poiketen rallisprint -autossa ei ole kartanlukijaa, vain kuljettaja.

Kilpailukalusto on lajissa varsin kirjavaa. Huipputasolla on uutta rallikalustoa ja tehokkaita turboautoja, mutta harrastajatasolla ajetaan vanhemmalla ja edullisemmalla kalustolla. Rallisprintissä on myös nuorten luokka, johon kilpailijat saavat osallistua sen vuoden alusta jolloin täyttävät 16 vuotta.

Osakilpailut 2017

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close