Rallisprint SM

Uutiset

Sebastian Lindholm oppi rallisprinteissä ajamaan täysillä heti ensimetreistä lähtien


23.08.2017

 

Kolme kautta – kolme Suomen mestaruutta

 

– Sprintit pakottivat minut ajamaan heti täysillä. Sprinteissä ei voi hakea ajofiilistä eikä kokeilla auton toimimista muutaman ensimmäisen kilometrin ajan kuten rallissa voi tehdä, sanoo rallin kahdeksankertainen Suomen mestari ja rallitallien arvostama testikuljettaja Sebastian Lindholm. 56 -vuotias inkoolainen saavutti hienolla urallaan myös kolme Suomen mestaruutta rallisprintissa vuosina 1991, 1993 ja 1997.

Basti ajoi urallaan kolme kertaa täyden SM -sarjan ja voitti mestaruuden jokaisena vuotena. Saavutus on komea.

”Basti” Lindholm aloitti ralliuransa 1982 ja nousi nopeasti Suomen rallihuipulle. Ralliuransa alkumetreillä vuonna 1984 hän ajoi muutamia rallisprinttejä Opel Asconalla, mutta todenteolla Lindholm alkoi kilpailemaan rallin ohella sprinteissä 1990 -luvun alkupuolella.

 

– Kaudeksi 1991 ralliautokseni tuli nelivetoinen Ford Sierra Cosworth, jonka tehdas toi MM -ralleihin syksyllä 1990. Uudessa autossa oli erilaisia ongelmia ja niitä pyrittiin ratkaisemaan ahkeralla testaamisella. Ajatus rallisprintin SM -sarjaan osallistumisesta syntyi, kun halusimme sprinteissä testata ja kokeilla eri asioita autossa, muistelee Basti Lindholm.

 

Paljon hyötyä

 

Sebastian Lindholmin uran ensimmäinen SM -sarjakausi rallisprintissä sujui hienosti, kausi päättyi Suomen mestaruuteen.Vaikka Basti lähti rallisprintteihin pääasiassa ajatuksenaan auton testaaminen ja kehittäminen, huomasi hän sprinttien tuoneen hyötyä ajamiseensa.

– Rallisprintit olivat hyviä, opettavaisia kilpailuita. Silloin 1990 -luvulla sprinteissä ajettiin kaksi ajokierrosta ja ajat laskettiin yhteen. Piti ajaa kovaa, mutta yhteenkään virheeseen ei ollut varaa. Mitään ei saanut anteeksi. Se opetti ajamaan tarkasti.

– Rallisprinteissä saatu oppi auttoi minua ralleissakin. Huomasin ensimmäisen sprinttikauden jälkeen, että olin valmiimpi ajamaan kovaa rallien ensimmäisillä erikoiskokeilla. Ykköserikoiskokeiden ajat suhteessa kilpailijoihin paranivat.

Lindholm sanoo kilpailun tason olleen 1990 -luvun sprinteissä kova.

– Sprinteissä ajoi lajiin erikoistuneita, nopeita kilpailijoita. Mutta myös monet rallin SM -sarjan huippukuljettajista ajoivat sprinttejäkin.

Basti Lindholm sanoo kokeneensa rallisprinteissä ensialkuun vaikeaksi sen, ettei sprinteissä voi yhtään hakea tuntumaa.

– Tuntui todella hankalalta hyökätä välittömästi. Mutta kun sen oppi, siitä tuli vahvuus ralleihinkin.

 

Välivuoden jälkeen taas mestaruus

Vuonna 1992 Basti Lindholm piti taukoa rallisprinteistä, mutta seuraavana vuotena hän palasi kilpailuihin. Tälläkin kertaa halu testata autoa painoi vaakakupissa.

– Sain tuolle vuodelle uuden Ford Escort Cosworthin. Ajattelin sprinttien olevan hyvä paikka testata autoa ja niin asia oli.

Vuosi oli menestyksekäs, se päättyi mestaruusjuhliin.

Ja kalustoasioiden vuoksi Basti Lindholm nähtiin myös vuonna 1997 rallisprintin SM -sarjassa.

– Kesken kautta A- ryhmän Escort Cosworth vaihtui uuteen Ford Escorth WRC -kilpuriin. Sprinteissä taas käytiin kokeilemassa autoa.

Basti Lindholm sanoo rallisprinttien sääntöjen suosineen vielä 1990 -luvulla ralliautoilla kilpailuihin osallistumista.

– Luokkajaot olivat sellaiset, että ralliautolla pystyi ajamaan luokkavoiton lisäksi myös yleiskilpailun voitosta.Vaikka 1990 -luvullakin oli rallisprintteihin erikoistuneita kilpailijoita, sprinteissä käytetyt autot olivat pääosin ralliautoja. Tänä päivänähän rallisprinttien yleiskilpailuiden voitosta ajetaan sprintteihin rakennetuilla kilpa-autoilla, joilla ei voi ajaa ralleissa.

Rallisprintin ralliautoluokkaa Basti Lindholm pitää hyvänä.

– Siinä luokassa voi ralliurallaan eteenpäin haluava nuori ajaa hyvin myös sprinttejä. Suosittelen sprinttejä lämpimästi myös ralliautoilijoille.

 

 

 

Kuva:

 

 

 

Sebastian ”Basti” Lindholm ajoi 1990 -luvulla kolme kertaa rallisprintin SM -sarjan, ja voitti mestaruuden jokaisena vuotena. Vuonna 1993 mestaruuden hän ajoi Ford Escort Cosworthilla.


Takaisin uutisiin
 

Tiedote
21.11.2017 JT_Motorsportilla uudet asetelmat kauteen 2018
Tiedote
09.11.2017 AKK ja Omnia uraauurtavaan yhteistyöhön - autourheilusta kiinnostuneille oma urapolku
Tiedote
06.11.2017 Tietoa rallisprintin lajipäivän ja palkintogaalan illallisesta
Tiedote
03.11.2017 Jere Pensas jätti seuraajilleen kovan haasteen
Tiedote
02.11.2017 Rallisprintin SM-sarjasäännöt kaudelle 2018 on julkaistu
Kisaraportti
30.10.2017 Jere Pensas heti pytynjaolle miesten sarjassa
Kisaraportti
16.10.2017 VAG Motorsport päätti kauden kahden auton voimin
Kisaraportti
15.10.2017 Mika Lemmetti rallisprintin kaksivetoisten Suomen mestariksi
Ennakkotiedote
13.10.2017 Jere Pensas miesten kerhossa rallisprintin kauden huipennuksessa
Ennakkotiedote
12.10.2017 Rallisprintin jännittävä SM -kausi huipentuu Huittisen Seloy SM -sprinttiin
Ennakkotiedote
12.10.2017 Laura Suvannon syksyyn kuuluu crossia ja sprinttiä
Tiedote
04.10.2017 Rallisprintin lajipäivät Ellivuoressa
Kisaraportti
22.09.2017 Jere Pensas varmisti nuorten mestaruuden jo Leppävirralla
Kisaraportti
16.09.2017 Tomi Hallialle uran seitsemäs rallisprintin Suomen mestaruus
Ennakkotiedote
14.09.2017 Jere Pensaalla paljon pelissä Leppävirran SM-rallisprintissä
Ennakkotiedote
14.09.2017 Rallisprintin SM-sarjassa siirrytään soralle
Tiedote
23.08.2017 Sebastian Lindholm oppi rallisprinteissä ajamaan täysillä heti ensimetreistä lähtien
Tiedote
17.08.2017 Rallisprintin SM-sarjan kauden viimeinen kilpailupäivä siirtyy vuorokaudella
Tiedote
04.07.2017 Juha Kankkusen uran ainoa SM -mitali rallisprintistä
Tiedote
28.06.2017 Rallisprintin SM-kalenteri kaudella 2018
Tiedote
29.05.2017 IKH-SM Asfalttisprint luokkapalkinnoista
Kisaraportti
28.05.2017 Jukka Tenho voitti uransa ensimmäisen SM-osakilpailun
Ennakkotiedote
26.05.2017 Kauhajoella sunnuntaina luvassa tiukka taistelu pisteistä
Tiedote
17.05.2017 Muista katsoa C More Maxilta Raahen SM-Rallisprinttiä To 18.5 klo 19.35
Tiedote
09.05.2017 Mika Lemmetti jatkaa kaksivetoisten SM-sarjan kärjessä
Tiedote
08.05.2017 Voitto Raahessa vankisti Jere Pensaan ykköstilaa
Kisaraportti
06.05.2017 Tomi Hallia voitti Raahen SM -osakilpailun
Ennakkotiedote
03.05.2017 Rallisprintin SM -pisteistä luvassa hurja taistelu
Tiedote
02.05.2017 – Se opettaa, kun on mentävä heti täysillä
Tiedote
20.04.2017 Nelivetoisten SM -sarjaa johtava Tomi Hallia harkitsee luokan vaihtoa
Kisaraportti
26.02.2017 Kai Hyttinen rallisprintin SM-sarjan toisen osakilpailun nopein
Ennakkotiedote
23.02.2017 Siikajoella Jaresko Oy SM -rallisprintissä mukana 133 kilpailijaa
Kisaraportti
04.02.2017 Jari Koski nopein rallisprintin SM-sarjan avauskilpailussa Kuopiossa
Ennakkotiedote
02.02.2017 Taistelu rallisprintin suomenmestaruuksista alkaa Kuopiossa!
Ennakkotiedote
30.01.2017 Suomen nopein SM-sarja alkaa Kuopiossa
Tiedote
15.11.2016 Rallisprintin SM-sarjasäännöt kaudelle 2017 julkaistu
Kisaraportti
17.10.2016 Nikko ja Vuotari uusivat Suomen mestaruutensa Rallisprintissä
Kisaraportti
26.09.2016 Nikko voittoon kotiyleisön edessä
Tiedote
15.09.2016 Rallisprintin SM-sarjan osakilpailut kaudella 2017
Kisaraportti
23.05.2016 Lamminsivu ja Suokko voittoon IKH Rallisprintissä
Tiedote
04.05.2016 Muista katsoa Tammisaaren kisan kooste to 5.5.
Kisaraportti
27.04.2016 Mika Myllylä voitokkaana rallisprintissä
Tiedote
10.03.2016 Muista katsoa Lopen kisan kooste To 10.3
Kisaraportti
22.02.2016 Putkinen vei voiton Nikon nenän edestä
Tiedote
15.02.2016 Muista katsoa Lapuan kisan kooste to 18.2.
Ennakkotiedote
18.01.2016 Lapualla rallisprintin SM ja Suomi Cup-sarjan avauskilpailu
AKK - www.autourheilu.fi Mainostoimisto Semio, Seinäjoki ja Tampere BV-Team AKK Supports  Fia Action For Road Safety