Rallisprint SM

Uutiset

Rallisprintin SM-sarja alkaa legendaarisessa Ruuhimäessä


30.01.2018

 

 

Rallisprintin SM-sarja aloitetaan sunnuntaina 11. päivä helmikuuta Laukaan Lievestuoreella, Ruuhimäessä. Noin neljän kilometrin mittainen rata sijoittuu Ruuhimäen Moottoriurheilukeskuksen ja legendaarisen Ruuhimäen erikoiskokeen maastoon. Ruuhimäki tunnetaan Suomen MM-rallin pitkäaikaisena erikoiskokeena.

 

 

 

Ruuhimäestä on tullut legenda isojen hyppyjen vuoksi. Kovavauhtisella pätkällä pitää ajaa kaasu pohjassa, mutta järki päässä jotta ei riko hypyissä autoaan. Rohkeus ja uskallus on sovitettava järkeen.

 

 

 

 

Ruuhimäen SM-rallisprintin järjestää Laukaan Moottorimiehet. Seuran maineikkain kilpailija on rallin nelinkertainen maailmanmestari ja kolminkertainen Jyväskylän MM-rallin voittaja Juha Kankkunen. Hän kuvailee Ruuhimäkeä erittäin kovavauhtiseksi tieksi.

 

– Ison tien hypyt pitää ottaa tarkasti. Nykyisin autoissa on niin hieno jousitus ja alusta, että oikealla linjalla ajettaessa hyppyjen yli voi ajaa kaasu pohjassa. Minun ajovuosina hyppyihin oli pakko ottaa vauhtia pois. Jos esimerkiksi B-ryhmän ralliautolla olisi ajanut kaasu pohjassa hyppyihin, ne olisivat lennättäneet auton kuuhun asti.

 

– Ruuhimäen hypyt ovat vuosien myötä pyöristyneet jonkin verran. Ne lennättävät kyllä auton näyttävästi ilmaan, mutta eivät yhtä terävästi kuin vielä esimerkiksi 1990-luvulla.

 

Juha Kankkusen mukaan Ruuhimäestä tekee vaikean vauhti.

 

– Tie on todella nopea, vauhdit kasvavat. Kun vauhtia on riittävästi, leveäkin tie alkaa tuntua kapealta.

 

 

 

 

”Paljoakaan ei tarvitse himmailla”

 

 

 

Toyotan tehdastallissa ajava, viime vuoden Neste Rally Finlandin voittaja Esapekka Lappi sanoo Ruuhimäen olevan vauhdikas ja vaativa.

 

– Pienempi tie on tekninen, mutta vauhtia on sielläkin. Ruuhimäen iso tie on sitten todella vauhdikas ja kaikki tuntevat ne isot hypyt.

 

– Viime vuonna Ruuhimäki oli Jyväskylän MM-rallissa testierikoiskokeena. Paljoakaan ei uusillakaan WRC-autoilla tarvinnut hyppyihin himmailla. Minä hieman sidoin autoa tienpintaan kiinni jarrulla, mutta Jari-Matti Latvala kertoi minulle ajaneensa hyppyjen yli täysillä.

 

 

 

 

”Todella hieno tie”

 

 

 

Rallin nelinkertainen maailmanmestari, Jyväskylän MM-rallin viisinkertainen voittaja ja Toyotan rallitallin tallipäällikkö Tommi Mäkinen kehuu Ruuhimäkeä yhdeksi hienoimmista teistä, mitä Suomesta löytyy.

 

– Ruuhimäki on todella hieno tie. Ruuhimäessä hyvä aika syntyy, kun uskaltaa hakea rohkeasti ajolinjaa puiden väliin vaikka ajovauhti on todella kova.

 

Tommi Mäkinen voitti Jyväskylän MM-rallin, silloiselta nimeltään Jyväskylän Suurajot, ensimmäisen kerran vuonna 1994 Ford Escort Cosworthilta. Ruuhimäki ajettiin tuolloin ensimmäisen kilpailupäivänä illan suussa. Ruuhimäkeen lähdettäessä Tommi Mäkisellä oli yli 20 sekunnin johto toisena olleeseen Didier Aurioliin.

 

– Ruuhimäki ajettiin 1994 siten, että ensin oli pienen tien osuus ja sieltä käännyttiin isolle tielle, jossa on ne hypyt. Pieni tie on todella nopeavauhtinen osuus ja siellä yhdelle nypylle tulin väärällä ajolinjalla. Auto kevensi nypyn päällä ja keula pääsi karkuun. Menetin auton hallinnan ja pyörähdin. Spinnauksessa oli paljon tuuria mukana, koska puut olivat aivan tien reunassa kiinni. Jos pyörähdyksen takia olisi osunut puuhun, kilpailu olisi mennyt pilalle, muistelee Mäkinen.

 

Mäkinen menetti Ruuhimäen pyörähdyksessä puolisen minuuttia aikaa ja tippui kakkostilalle. Seuraavana päivänä Mäkinen kuitenkin kiri takaisin johtopaikalle ja lopulta voitti koko rallin.

 

 

 

 

”Yritys ei vaan riittänyt”

 

 

 

Simo Lampinen, yksi neljästä alkuperäisestä rallin lentävästä suomalaisesta, voitti Jyväskylän Suurajot urallaan kolme kertaa. Kilpailu-uransa jälkeen hän oli pitkään Jyväskylän MM-rallin kilpailunjohtaja. Lampinen muistelee Ruuhimäen kuuluneen Jyväskylän rallin reittiin lähes aina.

 

– Hieno, nopeavauhtinen tie lähellä Jyväskylää. Sen vuoksi Ruuhimäki on kuulunut Jyväskylän MM-rallin reittiin joko erikoiskokeena tai testierikoiskokeena vuosikymmenestä toiseen.

 

Simo Lampinen muistelee omalta ajajauraltaan erityisesti vuoden 1970 Jyväskylän Suurajoja.

 

– Olin kilpailussa mukana Lancia Fulvialla. Ruuhimäki oli silloin rallin viimeinen erikoiskoe ja taistelin toisesta tilasta Ford Escortilla ajaneen Timo Mäkisen kanssa. Mikkolan Hannulla oli reilu johtoasema ennen Ruuhimäkeä, mutta toisesta tilasta ajettiin vielä tosissaan.

 

– Mikkelistä Jyväskylään päin tultaessa kärsimme useilla erikoiskokeilla rengasrikkoja. Sen vuoksi meiltä loppuivat renkaat ja jouduin ajamaan kolme-neljä viimeistä erikoiskoetta samoilla pyörillä. Renkaat olivat aivan loppu, kun lähdin Ruuhimäen pätkälle. Yritin kompensoida renkaiden huonoa pitoa kovalla yrityksellä ja rohkeilla ajolinjoilla, mutta yritys ei vaan riittänyt. Timo Mäkinen voitti minut Ruuhimäessä neljällä sekunnilla ja jäin rallissa kolmanneksi.

 

Simo Lampisen aktiivivuosina Ruuhimäen kuuluisiin hyppyreihin piti jarruttaa.

 

– Jos hyppyihin ajoi liian kovaa tai väärällä linjalla, ne heittivät samantien autoa kuin katapultti.

 

 

 

”Ralliprofessoriksi” tituleerattu Rauno Aaltonen, ensimmäinen suomalainen ralliammattilainen muistuttaa Ruuhimäen kaltaisten teiden olevan yhtenä syynä suomalaisten kilpa-autoilijoiden ajotaitojen kehittymiselle.

 

– Ruuhimäen kaltainen tie vaatii rohkeutta ja tarkkoja ajolinjoja. Auto pitää kyetä sovittamaan kaarteisiin juuri oikealla linjalla. Tällaisilla teillä ajaminen opettaa paljon. Suomalaiset saivat Ruuhimäessä ja muilla nopeilla teillä ajaessa etua esimerkiksi ruotsalaisiin ja englantilaisiin nähden, koska he ajoivat ralleja pääosin metsäauto- ja huoltoteillä, joissa vauhtia on vähemmän.

Kuvateksti:

 Rallin nelinkertainen maailmanmestari ja viisinkertainen Jyväskylän MM-rallin voittaja Tommi Mäkinen johti Jyväskylän Suurajoja vuonna 1994, kunnes pyörähti Ruuhimäessä. Mäkinen kiittelee tuuria, auto ei osunut tien vieressä olleisiin puihin. Matka jatkui ja ralli päättyi Mäkisen uran ensimmäiseen MM-osakilpailuvoittoon.

 

Kisainfo

 

Järjestäjä 

Laukaan Moottorimiehet Ry

Lippu 

10€, alle 12-v ilmaiseksi

04.02. 

Ilmoittautuminen päättyy klo 23:59

11.02. 

Kilpailu starttaa klo 12.00

 

 


Takaisin uutisiin
 

Tiedote
17.08.2018 Juuso Nordgren ajoi innokkaasti rallisprinttejä
Tiedote
01.06.2018 Tahtipuikko pysyy tiukasti Jere Pensaan näpeissä
Tiedote
29.05.2018 Janne Eronen toisena SM-pisteissä asfalttikisojen jälkeen
Kisaraportti
27.05.2018 Toni Pehkonen Kauhajoen IKH SM-rallisprintin voittaja
Ennakkotiedote
24.05.2018 Rallisprintin SM-sarja jatkuu Kauhajoella
Ennakkotiedote
17.05.2018 Isojoen Konehalli Oy edelleen Kauhajoen SM-rallisprintin taustalla
Kisaraportti
11.05.2018 VAG Motorsport sprinttikisan kautta kohti crossikautta
Tiedote
08.05.2018 Jere Pensas ryntäsi karkumatkalle Vihdin SM-rallisprintissä
Kisaraportti
06.05.2018 Jukka Tenho Fixus SM-rallisprintin voittaja
Ennakkotiedote
05.05.2018 Jere Pensas tutulla rytmillä Vihdin asfaltille
Ennakkotiedote
03.05.2018 Kaikki Suomen parhaimmat kuljettajat Vihdin osakilpailussa
Ennakkotiedote
19.04.2018 Yli 200 vapaaehtoista ja tuhansia talkootunteja
Tiedote
10.04.2018 Kiviniemen mielessä heinäkuinen Neste Ralli
Tiedote
19.03.2018 Janne Eronen jäi kevättauolle sprinttisarjan kärkinimenä
Tiedote
19.03.2018 Kiviniemi neljäs Rovaniemen SM-kilpailussa
Tiedote
13.03.2018 Jere Pensas etenee aikataulun mukaan rallisprintin SM-sarjassa
Kisaraportti
10.03.2018 Tomi Tukiainen Rovaniemen SM-rallisprintin nopein
Ennakkotiedote
09.03.2018 Jere Pensas haluaa säilyttää piikkipaikan
Ennakkotiedote
08.03.2018 Taistelu rallisprintin SM-sarjan pisteistä jatkuu Rovaniemellä
Kisaraportti
11.02.2018 Hallitsevat mestarit pitivät pintansa rallisprintin SM-avauksessa
Ennakkotiedote
10.02.2018 Jere Pensas isojen poikien luokassa Laukaan SM-rallisprinttiin
Ennakkotiedote
08.02.2018 Taistelu rallisprintin Suomen mestaruuksista alkaa
Ennakkotiedote
31.01.2018 Ville Pynnönen hyökkää uuteen kauteen - tavoittelee kärjen vauhtia yleisessä luokassa
Ennakkotiedote
30.01.2018 Rallisprintin SM-sarja alkaa legendaarisessa Ruuhimäessä
Tiedote
12.12.2017 Äänestä Vuoden Autourheilijaa!
Tiedote
08.12.2017 Suomalainen autourheilu saa tunnustusta - Juhani Pakari FIA:n hallitukseen
Ennakkotiedote
23.11.2017 Rallisprintin SM-sarja palaa Vihtiin
Tiedote
21.11.2017 JT_Motorsportilla uudet asetelmat kauteen 2018
Tiedote
09.11.2017 AKK ja Omnia uraauurtavaan yhteistyöhön - autourheilusta kiinnostuneille oma urapolku
Tiedote
06.11.2017 Tietoa rallisprintin lajipäivän ja palkintogaalan illallisesta
Tiedote
03.11.2017 Jere Pensas jätti seuraajilleen kovan haasteen
Tiedote
02.11.2017 Rallisprintin SM-sarjasäännöt kaudelle 2018 on julkaistu
Kisaraportti
30.10.2017 Jere Pensas heti pytynjaolle miesten sarjassa
Kisaraportti
16.10.2017 VAG Motorsport päätti kauden kahden auton voimin
Kisaraportti
15.10.2017 Mika Lemmetti rallisprintin kaksivetoisten Suomen mestariksi
Ennakkotiedote
13.10.2017 Jere Pensas miesten kerhossa rallisprintin kauden huipennuksessa
Ennakkotiedote
12.10.2017 Rallisprintin jännittävä SM -kausi huipentuu Huittisen Seloy SM -sprinttiin
Ennakkotiedote
12.10.2017 Laura Suvannon syksyyn kuuluu crossia ja sprinttiä
Tiedote
04.10.2017 Rallisprintin lajipäivät Ellivuoressa
Kisaraportti
22.09.2017 Jere Pensas varmisti nuorten mestaruuden jo Leppävirralla
Kisaraportti
16.09.2017 Tomi Hallialle uran seitsemäs rallisprintin Suomen mestaruus
Ennakkotiedote
14.09.2017 Jere Pensaalla paljon pelissä Leppävirran SM-rallisprintissä
Ennakkotiedote
14.09.2017 Rallisprintin SM-sarjassa siirrytään soralle
Tiedote
23.08.2017 Sebastian Lindholm oppi rallisprinteissä ajamaan täysillä heti ensimetreistä lähtien
Tiedote
17.08.2017 Rallisprintin SM-sarjan kauden viimeinen kilpailupäivä siirtyy vuorokaudella
Tiedote
04.07.2017 Juha Kankkusen uran ainoa SM -mitali rallisprintistä
Tiedote
28.06.2017 Rallisprintin SM-kalenteri kaudella 2018
Tiedote
29.05.2017 IKH-SM Asfalttisprint luokkapalkinnoista
Kisaraportti
28.05.2017 Jukka Tenho voitti uransa ensimmäisen SM-osakilpailun
Ennakkotiedote
26.05.2017 Kauhajoella sunnuntaina luvassa tiukka taistelu pisteistä
Tiedote
17.05.2017 Muista katsoa C More Maxilta Raahen SM-Rallisprinttiä To 18.5 klo 19.35
Tiedote
09.05.2017 Mika Lemmetti jatkaa kaksivetoisten SM-sarjan kärjessä
Tiedote
08.05.2017 Voitto Raahessa vankisti Jere Pensaan ykköstilaa
Kisaraportti
06.05.2017 Tomi Hallia voitti Raahen SM -osakilpailun
Ennakkotiedote
03.05.2017 Rallisprintin SM -pisteistä luvassa hurja taistelu
Tiedote
02.05.2017 – Se opettaa, kun on mentävä heti täysillä
Tiedote
20.04.2017 Nelivetoisten SM -sarjaa johtava Tomi Hallia harkitsee luokan vaihtoa
Kisaraportti
26.02.2017 Kai Hyttinen rallisprintin SM-sarjan toisen osakilpailun nopein
Ennakkotiedote
23.02.2017 Siikajoella Jaresko Oy SM -rallisprintissä mukana 133 kilpailijaa
Kisaraportti
04.02.2017 Jari Koski nopein rallisprintin SM-sarjan avauskilpailussa Kuopiossa
Ennakkotiedote
02.02.2017 Taistelu rallisprintin suomenmestaruuksista alkaa Kuopiossa!
Ennakkotiedote
30.01.2017 Suomen nopein SM-sarja alkaa Kuopiossa
Tiedote
15.11.2016 Rallisprintin SM-sarjasäännöt kaudelle 2017 julkaistu
Kisaraportti
17.10.2016 Nikko ja Vuotari uusivat Suomen mestaruutensa Rallisprintissä
Kisaraportti
26.09.2016 Nikko voittoon kotiyleisön edessä
Tiedote
15.09.2016 Rallisprintin SM-sarjan osakilpailut kaudella 2017
Kisaraportti
23.05.2016 Lamminsivu ja Suokko voittoon IKH Rallisprintissä
Tiedote
04.05.2016 Muista katsoa Tammisaaren kisan kooste to 5.5.
Kisaraportti
27.04.2016 Mika Myllylä voitokkaana rallisprintissä
Tiedote
10.03.2016 Muista katsoa Lopen kisan kooste To 10.3
Kisaraportti
22.02.2016 Putkinen vei voiton Nikon nenän edestä
Tiedote
15.02.2016 Muista katsoa Lapuan kisan kooste to 18.2.
Ennakkotiedote
18.01.2016 Lapualla rallisprintin SM ja Suomi Cup-sarjan avauskilpailu
AKK - www.autourheilu.fi Mainostoimisto Semio, Seinäjoki ja Tampere BV-Team AKK Supports  Fia Action For Road Safety