Rallisprint SM

Pääkatsastajan palsta

16.7.2015

Raahen kisa lähestyy pienen tauon jälkeen. Kuljettajille tiedoksi että FIA on poistanut kahdelta istuimelta hyväksynnän ja ne on poistettava käytöstä.

 

Tiedote


12.2.2015

Lapualla huomioitua:
- hinauslenkit huonosti merkattuja ja ei ole kiinni niin tukevasti että kestää hinata pois penkasta jos on kunnolla kiinni.
- nimi takasivulasissa: vain yksi nimi näkyvissä/ kuski
- ylimääräiset kilpailunumerot piiloon


 

7.1.2015

Tervehdys.

Sprintin SM-sarjan pääkatsastaja vaihtui vuodelle 2015, olen uusi pääkatsastaja: Timo Brilli nimeltään

ja Itä-Suomessa kilpailleet on nähneet katsastuspäällikkönä/ muuten katsastupaikoilla pyörineenä.

 

Kilpailijat on varmaankin huomannut että tekniikkasääntöihin on tullut muutoksia, joten oletettavasti ko. kohtia tullaan tarkkailemaan tulevan kauden aikana.

 

Turbojen sinetöintejä ja tarkastuksia tehdään sääolojen niin salliessa, turboissa oltava sinettilangat

kilpailijan toimesta valmiiksi asennettuna, myös mahdolliset varaturbot.

 

Toivotan kaikille kilpailijoille rehtiä meininkiä, pidetään autot sääntöjen mukaisina, ei tarvii ottaa

punakynää esille kun siitä ei tule kuin pahaa mieltä.


 

 

13.5.2014

Kilpailijat,jos käytätte kilpailunaikana ulkopuolista incar kameraa niin,varmistakaa että kamera on kunnolla kiinnitetty ( pelkän imukupin varasssa se ei tahdo pysyä) ja ei lähde ajonaikana irti.


 

11.12.2013

Ralliauto luokan autot

Ralliauto luokassa auton tulee olla täysin rallisääntöjen mukainen. Autossa pitää olla myös kartturin penkissä ja turvavöissä hyväksynnät voimassa.

 

Sammutustus järjestelmä tai 2 kpl sääntökirjan mukaisia käsi sammuttimia,hyväksytty EA-laukku,varoituskolmiot (2 kpl) , uuden säännön mukainen SOS / OK kyltti

2kpl turvavyö leikkureita, luokitustodistus.


 

11.7.2013

Tervehdys.

 

Parkanossa ajetaan seuraava SM-sprint ja siellä tullaan katsastuksessa kiinnittämään erityistä huomiota iskunvaimentimien öljysäiliöihin ja jarrunestesäiliöihin auton auton ohjaamossa joita on näkynyt huolestuttavan paljon. Irralliset levikepalat pyörissä on myös tarkkailun alla.

 

5.5.6. Jarrunestelinjat:

Voidaan vaihtaa lentokonetyyppisiin putkiin tai letkuihin.

Jarrujen nestesäiliön saa asentaa ohjaamoon, mutta

se on kiinnitettävä turvallisesti ja suojattava nesteen- ja

tulenkestävällä kotelolla.

(sääntökirjan sivu 320)

 

5.3.6 Iskunvaimentajat:

……..Jos iskunvaimentajilla on erilliset öljysäiliöt ja ne si-

joitetaan ohjaamoon tai ohjaamosta eristämättömään

tavaratilaan, säiliöt tulee olla tukevasti kiinnitettyjä ja

niillä on oltava tehokas suojaus.

( sääntökirjan sivu 319 )

 

Nämä kuntoon niin hyvä tulee!


12.6.2013

Kilpailijat muistakaa että ne kilpailijat jotka ajavat Sm sarjassa ja ovat palauttaneet tekniikka ja turvalomakkeen SM SARJAN OSALTA ei tarvitse enään tuoda sitä ellei joku tiedoista ole muuttunut.

 

Kokkolan SM-sprintissä tullaan kiinnittämään huomiota irrallisiin pyörän levikepaloihin.


 

 16.2.2013

Kehottaisin kilpailijoita kiinnittämään huomiota turvavöiden,penkkien ja hanssin yhteensopivuutta ja että ne ovat asennettu valmistajan ohjeiden mukaisesti.

Jos em.varusteet eivät ole yhteen sopivia tai turvavyöt asennettu väärin saattaa olla loukkaantumisriski suurempi kuin ilman hanssia. Jos teillä ei ole tietoa että kuinka varusteet tulee asentaa ja käyttää niin varustekauppiaat mielellään antavat tietoa ko.asiasta.

 

Ne SM sarjan kuljettajat jotka olivat Toivakan kilpailussa ajamassa heidän EI tarvitse täyttää tekniikka ja turvalomaketta seuraavaan osakilpailuun elleivät siinä olevat tiedot muutu.


 25.1.2013
Toivoisin kilpailijoiden tarkastavan penkkien kiinnityksen Toivakan kilpailuun mennessä. Huomatkaa ero kiinnityksessä profiili ja turvakaariputken välillä.


15.12.2012

Hei kaikki kilpailijat

Kaudella 2013 pyritään aamun turvallisuustarkastukset suorittamaan ns.”paikallaan olevalla” katsastustavalla eli autot tulevat katsastukseen. Tämä sen vuoksi että saadaan katsastus tasapuoliseksi kaikille.

Kiinnitäthän huomiota  seuraaviin asioihin ennen kauden ensimmäistä kisaa:

  • uusi penkinkiinnityssääntö

  • kuljettajan ja auton turvallisuusvarusteiden kuntoon.

  • turvavöiden kiinnitys ja asennus jos penkin ja vyön takakiinnityspisteiden väli on alle 50 cm.

  • ilmanottoaukot sääntökirjan mukaisiksi.

  • sumuvalojen aukot umpeen ellei puskuria/spoileria ole luokiteltu ko. autoon valoaukot auki. (esim. BMW  M3 )

  • jauhesammuttimen tarkastus.

  • päävirtakatkaisimen toimivuus.

  • meluihin, sillä melunmittausta tullaan lisäämään tulevalla kaudella.

Ottaisin mielelläni kysymyksiä ja ehdotuksia vastaan  kilpailijoilta alla olevaan osoitteeseen.

h.hellsten@gmail.com           

puhelin 045 2737018

HYVÄÄ LOPPUVUOTTA !

T: Heikki Hellsten.


Timo Brilli

timo.brilli@gmail.com
0400-420458

AKK - www.autourheilu.fi Mainostoimisto Semio, Seinäjoki ja Tampere BV-Team AKK Supports  Fia Action For Road Safety